Σημείωμα του επίτιμου προέδρου
"Παγκόσμιο Φιλοσοφικό Φόρουμ"
Ενώπιον του 13ου Διαλεκτικού Συμποσίου 2022
· Όταν σας βρίσκει το κακό
αδελφοί, όταν θολώνει ο νους σας, όταν βρίσκεστε σ’ αδιέξοδα ή στη μέση του
δρόμου και δεν ξέρετε που να στρίψετε, γυρίστε πίσω και πάρτε γνώση, εφόδια και
νερό απ’ τις πηγές κυρίως της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας. Ελύτης Ελύτης
· Νους υγιής εν σώματι υγιεί.
Η ηθική σχετίζεται με τη συμπεριφορά μας τονιζοντας τη σωστή έναντι τη κακη. Συνιστά τις συμπεριφορες που διαφημιζουν το σερβασμο για τη ζωή και το περιβαλον δοθεντος απο τους θεους που χωρίζεται σε δύο ξεχωριστές ηθικές απαιτήσεις: η αναγνώρισης της αυτονομίας και η απαίτηση για προστασία αυτών με μειωμένη αυτονομία.
Στην αρχαία Ελλάδα βάση της φιλοσοφίας πολλά κοσμικά φαινόμενα εξηγήθηκαν οπως η ηθικη. Εξετάστηκε δε τόσο η ίδια η ζωή όσο και το τέλος της. Τότε είναι που μπήκαν τα θεμέλια καθολικών ανθρώπινων αξίων για μια ανθρώπινη κοινωνία με καλά ορισμένους κανόνες λειτουργίας. Τότε είναι που άνθησαν έννοιες όπως της φιλανθρωπίας, ανθρωπισμού και φιλοκοσμίας. Τότε είναι που εισήχθησαν οι επιστήμες και η γεωμετρία. Τότε είναι που κατάλαβαν ότι ο καλός σχεδιασμός είναι το κλειδί της επιτυχίας: Ο Ησιόδος είχε πει ότι, το καλοκαίρι δεν θα διαρκεί για πάντα, πρέπει να χτίζετε σιτοβολώνες. Στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία ασχολούνταν με τον αντίκτυπο της αυτοκτονίας στην κοινωνία, αλλά την αποδεχόταν, αναγνωρίζοντας το δικαίωμα του ατόμου να βάλει τέλος στη ζωή του, για να αποφύγει την προσωπική του ατυχία. Ο Πλάτων επιβεβαίωσε ότι οι γυναίκες που έμεναν εγκυες σε μια ακατάλληλη περίοδο της ζωής τους έπρεπε να απαλλαγούν από το έμβρυο. Άλλοι δήλωσαν ότι η άμβλωση πρέπει να προτιμάται μεν υπό τον όρο όμως να εκτελείται πριν το έμβρυο φτάσει στη «ζωή των αισθήσεων». Ουτε η αυτοκτονια ουτε η αμβλωση ηταν συνηθισμενες πρακτικες. Βαση των καταθωματων της αρχαιοτητες η Ελλαδα αναγνωριζεται οπως. βαση την αναπτυξη της δημόσιας υγείας η Ελλαδα οδήγηθικε στον διεθνή νεωτερισμό. υπάρχοντες πόροι για τη στήριξη της φιλοσοφίας και της δημόσιας υγείας για τη διατήρηση της εξέχουσας ιστορικής θέσης της Ελλάδας και μόνο η πολιτική έχει το κλειδί για να αντιστρέψει την τρέχουσα κατάσταση.
Από το μήνα Μάρτιο η Ελλάδα τελεί σε καθεστώς έκτακτης υγειονομικής ανάγκης.
Από το λίκνο του ευρωπαϊκού πολιτισμού στη βαριά λιτότητα
Μια επένδυση στη φιλοσοφία στην Ελλάδα θα κοστίσει λιγότερο από τις άκρες των φτερών ενός Raphael και ενός F-35 και θα προσφέρει πρόσθετη άμυνα έναντι της συνεχιζόμενης κοινωνικής άνοιας. Τα αναφερόμενα απίστευτα ταχύτερα από τα υγιή τεχνολογικά όργανα άμυνας πλησιάζουν στον πόλεμο ενώ η φιλοσοφία, είναι ειρηνικός σύμμαχος του ανθρώπου.
H ομορφιά του κόσμου τότε και τώρα μοιάζει με μια ισπανική γαλέρα με ανοιχτά πανιά. Σήμερα, μπορεί και να απεικονιστεί σαν μια κολοσσιαία βάρκα κωπηλασίας με πηδαλιούχους που έχει σπασμένες πυξίδες, και με κωπηλάτες που τραβούν με διαφορετική δύναμη ο καθένας και προς διαφορετικές κατευθύνσεις ενώ η χρυσή το μήνα σέρνεται κάτω από την καρίνα σε μεγάλο βάθος.
Ως ανθρώπινα όντα προσπαθούμε να ζούμε μια ευτυχισμένη και ζωή με νόημα που γινεται μερα μεμερα πιο δυσκολα. Χρεαζεται ισυχια και εργασια αππαλαγμενα απο φοβο και τις βασικες αναγκες. Ως ανθρωποι και μέλη του Παγκόσμιο Φιλοσοφικό Φόρουμ (ΠΦΦ) το ενδιαφέρον μας βρίσκεται στη βελτίωση της κατάσταση της κοινωνίας, τη διαφύλαξης του κέρδους στη υγεία του πληθυσμού και τη προστασια τις πολιτιστικης κληρονομιας και τη προαγωγή της κλασσικής φιλοσοφίας. Το Φορουμ αν υποστηριχθεί μπορεί να προφέρει κοινή κατεύθυνση και πυξίδα.
Ο σκοπός του Φόρουμ είναι να αναζωογονήσει την κλασική φιλοσοφία και να προωθήσει λύσεις των υπαρξιακών ζητημάτων προς βελτίωση της ανθρωπότητας και την απομάκρυνση της από την κοινωνική άνοια καθώς και να οδηγήσει τη Γη μακριά από την κατάρρευση της. Η φιλοσοφία είναι μια ισχυρή βάση για την εκπαίδευση της ανθρωπότητας, μέσω της πολιτιστικής ανάπτυξης, της προώθησης των τεχνών και των επιστημών, του διαπολιτισμικού διαλόγου και μπορεί να προσθέσει βάρος στους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης. Ενώ το Φόρουμ έχει σημειώσει σημαντικές επιτυχίες η φωνή του στην ελληνική σκηνή είναι σήμερα είναι μικρή.
Οργανώσεις σαν το ΠΠΦ, όπως οι θνητοί, έχουν μια αρχή και ένα τέλος. Δυο πόρτες έχει η ζωή: άνοιξα μια και μπήκα. Στην κύηση, γέννηση και στη βρεφική ηλικία καθώς και στο δειλινό μπορούν να προκύψουν δυσκολίες. Όλα δεν είναι ψέμα, μια ανάσα μια πνοή, όμως σαν λουλούδι κάποιο χέρι μπορεί να μας κόψει μίαν αυγή. Το Φόρουμ ακόμα βρίσκεται στην αυγή και ελπιζω για τα παιδια και τον εγγονο μου θα τυχαινει το σκοπό του, τη διατηρηση της ζωής με νόημα και ποιότητα.
Κάποιοι οργανωσεις δεν τραβάνε, αποτυγχάνουν ενωρίς η αργότερα, κάποιοι χάνουν το όραμά τους, κάποιοι χάνουν τη κοινωνική συνάφεια τους, μερικοί μπορούν να αποκοπούν από πολιτική ή κυβερνητική πράξη, άλλοι από τον ανταγωνισμό. Το Παγκόσμιο Συνέδριο για τη Φιλοσοφία (WCP) διοργανώθηκε από τη Διεθνή Ομοσπονδία Φιλοσοφικών Εταιρειών και με μεγάλη συμμετοχή όμως με το καιρό έχασε τη σύνδεση του με την κοινωνία. Το Παγκοσμιο Κοινωνικο Φορουμ έχει παρομοιαστεί με ένα νεκρό καρφί στην πόρτα του Ντίκενς. Στην Ελλάδα η Υγειονομική Σχολή Αθηνών (1929-2019) ενας ιστορικός θεσμός δημόσιας υγείας και μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς που επιβιωσε τη δικτατορία καταργήθικε σε μια νυκτα χωρίς καμιά αντίδραση από τη λεγόμενη πνευματική ελίτ.
Επιτρέψτε μου να δώσω μια αυθόρμητη και προσωπική αντίδραση στη σημερινή κατάσταση του (ΠΦΦ). Το φόρουμ αυτό έχει μια πολύ σημαντική φωνή που δεν πρέπει να χαθεί. Κινδυνεύει όμως! Παράλληλα, παίρνω θάρρος από τα καυστικά λόγια από την Αφρική του Προέδρου του τελευταίου Παραρτήματος για να συμμετάσχει στο Παγκόσμιο Φιλοσοφικό Φόρουμ, Ουγκάντα, Έντι Κομόλι. Ήταν πάντα επιθυμία μου να ανακαλύψω μια φωνή για να μιλήσω για τους άφωνους.
Στην Ελλάδα το Φορουμ οδηγείται στα πλαίσια του πατριωτισμού όπως άλλες οντότητες που δεν ανήκουν πολιτικά. Ανήκοντας όμως μειώνει την αυτονομία ενός οργανισμού. Χωρίς υποστήριξη έχει καταφέρει σημαντικές επιτυχίες, όμως δεν αναγνωρίζονται. Η φωνή του στην ελληνική σκηνή δεν ακούγεται ή είναι σκόπιμα φιμωμένη. Η πατρίδα της φιλοσοφίας απέναντί στην ιδιά τη φιλοσοφία δεν είναι παρα μόνο με ενθουσιασμός. Στα πλαίσια της δημοκρατίας που εφαρμόζει σύστημα αξιοκρατίας ενισχυμένης με φιλοσοφία το ηράκλειο καθήκον μπορεί να τραβάει την ανθρωπότητα πίσω από το χείλος του γκρεμού.
Χωρίς υποστήριξη, πιθανότατα το Φορουμ θα ακολουθεί τον δρόμο άλλων οργανώσεων με κοινωνική ωφέλεια που λειτουργούν στο ιδιωτικό και στο δημόσιο τομέα.
Τώρα ο κόσμος έχει μια επιλογή είτε 1]να συνεχίσει το status quo μέχρι το τέλος του παιχνιδιού, τη διάλυση της ύπαρξης, τέλος του χρόνου δηλαδή και να μπει στη δεύτερη πόρτα αφήνοντας πίσω όλη την ομορφιά της γης και την τελειότητα του μυαλού του ανθρώπου είτε 2] να πάρει τα όπλα ενάντια σε μια θάλασσα από προβλήματα: όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία αλλά και άλλοι πόλεμοι, το μέγα ζήτημα της Κύπρου με όλα τα ερωτήματα που συνεπάγονται, η επιθετικότητα (και όλες οι επιθέσεις), ο covid (και όλοι οι covid). Η πρόσβαση για όλους σε νερό, τροφή, ρούχα και καταφύγιο• καθολική πρόσβαση στην κοινωνική αγωγή του πολίτη και στη δια βίου μάθηση και στην υγεία του ατόμου και της κοινότητας είναι ο στόχος.
Ας χρησιμοποιήσουμε ως κίνητρο το 13ου ΔΣ για να κάνουμε το WPF ακόμα καλύτερο. Προτείνω και μετα από συζήτηση με τον Προέδρο να γιορτάσουμε στην Ελλάδα φέτος τη 10η επέτειο του Ban Ki-mοοn/Irina Bokova και την τότε πρωτοβουλία της UNESCO Πολιτική εκπαίδευση FIRST και με θέμα της εκδήλωσης «Η κλασική, επιστημονική-πρακτική φιλοσοφία εργαλείο αποτροπής του επικείμενου Doomsday - «End of the World» με τη διαμόρφωσης νέας «Παγκόσμιας Τάξης». Οι οργανισμοί μπορούν να γίνουν άσχετοι και χαλαροί κοινωνικοί αντίκτυποι και για τους οποίους υπάρχει μακρά ιστορία. Χωρίς τη Φιλοσοφία να βρούμε τρόπους να απομακρύνουμε την ανθρωπότητα από το χείλος της παραφροσύνης και του αφανισμού, την τελική κατάσταση αυτού που ονομάζω θάνατο ως κοινωνική άνοια. η κλασική φιλοσοφία κατέχει ένα σημαντικό κλειδί για τη θεραπεία της κοινωνικής άνοιας, θετικό στη παιδεία και αναγκαία για την ειρήνη .
Χωρίς φιλοσοφία, το καλύτερο αύριο μπορεί να είναι ένα μέρος όπου τα κοινωνικά παράνοια απανθρωποποιημένα ανθρώπινα όντα είναι τα ίδια, σκλάβοι ρομπότ.